ВАША ДУМКА ОСОБЛИВА?! ПОДІЛІТЬСЯ НЕЮ НА МАЙДАНЧИКУ ДЛЯ ДИСКУСІЙ :)
P.S. зареєструйтесь в gmail щоб мати можливість додавати свої коментарі чи надіслати мені лист-повідомлення
(моя поштова скринька: Oleg2014Bil@gmail.com)
Роздум №6: ПРОФЕСІЙНІ ПОРАДИ ВИКЛАДАЧА ІСТОРІЇ СТУДЕНТАМ
НА ТЕМУ: «ЯК ПРАВИЛЬНО ВИВЧАТИ ІСТОРІЮ»

Знаю, що вивчати (знати чи розуміти) дисципліну «Історія», як і всі інші «премудрості», накопичені та систематизовані нами, представниками виду Homo sapiens (Людина розумна), упродовж тривалого життєво-історичного циклу (від появи перших первісних людиноподібних мавп і до сьогодні), насправді дуже важко. Поряд із цим, історія оперує надзвичайно великим, проте не завжди загальновизнаним (абсолютно істинним) серед професійних істориків комплексом матеріалів (хронологія, періодизація, факти, події, теорії, думки, оцінки, «якбитологія»…), які у той чи інший історичний період можуть по-різному бути трактовані чи використовуватись у будь-який спосіб (наукою, владою, пересічним землянином…) для задоволення власних меркантильних амбіцій.
            Відкрию вам, шановні студенти, маленький секрет – дисципліну «Історія» («Історія України», «Всесвітня історія» тощо) не слід «зубрити». Ні! Це хибний шлях! Адже, щоб знати чи вільно орієнтуватись в «Історії», завченої напам’ять хронології чи сухих фактів буде недостатньо. Річ у тому, що будь-який історичний процес потрібно, насамперед, зрозуміти, або ж іншими словами – використати свою інтелектуальну базу (знання початкової і середньої школи, особистий досвід, власні раціональні задатки) для логічної побудови відповідних причинно-наслідкових зв’язків. Тут слід також зазначити, що знання з «Історії» вам будуть корисними не стільки у повсякденному побуті, а, зокрема, для розвитку вашого логічного мислення-міркування, яке вам у житті завжди знадобиться.
            Спробую представити вам кілька тематичних прикладів абстрактно-логічного мислення студентів на базі їхніх залишкових знань із шкільного курсу «Історії». Зауважу, що для ефективного застосування такого підходу слід обов’язково володіти хоча б «достатнім рівнем» знань середньої школи. Отже, почнемо:
Умовна схема:
[Тематична проблема з історії. «Абстрактно-логічне мислення студента»]

Ø      Стрічка часу. «Стрічка часу – це пряма часу, на якій теоретично можна помістити всю історію світу. Час – це якась відносна величина, яку «визначили» самі люди. Адже я живу у тій частині світу, де нещодавно святкували 2018 рік (традиція християн), мусульмани – 1439 рік, євреї – 5779 рік, більша частина китайців – 8-й рік третього 12-річного циклу – рік Земляного Собаки. Отже, я є тут – це сьогодні у 2018 р. Моє вчора – це минуле. Моє завтра – це майбутнє. Такий принцип можна застосувати до всього, що було в історії кожної сім’ї, будь-якого населеного пункту, усіх країн чи материків, планети Земля, цілого всесвіту».
Ø      Хронологічна періодизація історії. «Історичні періоди – умовні проміжки часу, які, оскільки сама природа цього зробити не могла, запропонували вчені. Для цього вони змушені були на щось опиратись, а по інакшому просто ніяк. Основними критеріями такого поділу могли бути, наприклад, клімат чи знаряддя праці людей:
·        Клімат – багаторічний режим погоди, що характеризується своєрідними природними факторами, які обумовлюють буття всього на планеті Земля:
ü      Холод (льодовиковий період): появились великі тварини, які здатні вижити при низьких температурах (фізична сила, запаси жиру, шерстяний покрив); первісна людина змушена шукати «тепле» житло-захист від хижаків (печера, вогонь, підігріте м’ясо, еволюція людського тіла…) і вдосконалювати мисливський промисел (великі списи, гострі кам’яні ножі і наконечники для грубої шкіри тварин, загінний метод полювання…); зросла роль чоловіка (тільки вони могли здобувати їжу під час полювання); зародження духовної культури (сімейні поховання в печерах, культ печерного ведмедя, перші релігійні уявлення…).
ü      Тепло (потепління): люди вийшли з печер та почали будувати власні житла (з дерева, каміння і глини); мінімалізм фауни (вимирання великих тварин, поява малих…) і флори (нові види рослин, які можна споживати в їжу; поява землеробства і скотарства; еволюція людського тіла…); винайдення лука і стріл (щоб вполювати дрібну здобич, яка швидко рухається); гендерна рівність (жінки-землероби здобували їжу для сім’ї на рівні з чоловіками).
·        Знаряддя праці: кам’яний вік (основний матеріал – камінь, а ще дерево і кістки); мідно-кам’яний вік (оскільки мідь є м’яким металом, то поряд використовували камінь, дерево і кістки); бронзовий вік (основний матеріал – бронза, ще були камінь і дерево); залізна доба (залізні вироби)».
Ø      Людське суспільство. «Наскільки я розумію – це якась група людей, об’єднаних характерними для них відносинами. Ймовірно першими типами суспільства були первісні сім’я, рід та плем’я. Адже їх членів, як нас сьогодні, пов’язували спільне походження, мова, віра і звичаї. Оскільки кожна людина мала своєрідні інтелект та фізичну тілобудову (згодом походження), це визначало її можливі пріоритети в житті: вождь, аристократ, воїн, духовний наставник, дипломат, слуга, раб… У такий спосіб люди (схожі за певними ознаками) добровільно-примусово формували різні соціальні групи (стани, класи, касти…), відносини між якими точно регулюються, і скоріш за все – це якісь правові норми (звичаєве право, табу, нормативне право…)».
Ø      Держава. «Це, на перший погляд, щось наче дуже складне для мого розуміння. Проте, якщо глянути ще ближче, тоді це, як і суспільство, також якесь об’єднання людей, які чомусь вирішили відмежувати себе кордонами від подібних собі. Цікаво, а чому? Можливо причина, як завжди, в природних ресурсах певної території чи особистих (власних) багатствах її творців, захистом яких саме держава повинна була піклуватись? Кожна держава – це ніби один з унікальних підкласів (сегментів) світового суспільства, де, як і у моїй Україні, є національно-свідомі громадяни, своє законодавство (Конституція, Декларація, кодекс, закон…), органи влади (монарх, диктатор, генеральний секретар, президент, парламент, уряд, суд…), політичний і адміністративно-територіальний лад (унітарна чи федеративна держава, імперія)».
Ø      Внутрішня та зовнішня політика держави. «Якщо політика – це один із засобів досягнення влади, тоді внутрішня політика – це дії чи бездіяльність представників державної влади, самообраної (монарх-диктатортоталітарно-авторитарний стиль правління) або вибраної під час народного волевиявлення (президент-парламент – частіше демократичний стиль), щодо різних сфер життєдіяльності громадян своєї держави; у випадку із зовнішньою політикою – це відповідні дії влади щодо інших держав (агресивні (війна), договірна співпраця (дипломатія))».
Ø      Революція. «Наскільки мені відомо – це кардинальні зміни будь-де, дуже часто в певній державі. Основною силою, ймовірно, виступатимуть самі громадяни цієї країни, які не підтримують внутрішню чи зовнішню політику влади. Підсумок – це перемога однієї із сторін, що може спровокувати зміну державного устрою».
Ø      Громадянська війна. «Громадянин – людина певної країни. Тобто – це війна між громадянами якоїсь країни. Які ж причини спонукали громадян до війни між собою всередині країни? Це може бути раптова зміна (державний чи військовий переворот, революція, бунт, повстання) чи боротьба за владу, протиріччя на ґрунті етнічної приналежності».

Щиро вдячний шановному читачеві (зокрема студентам Гусятинського коледжу) за ту увагу, яку ви приділили моїм суб’єктивним порадам-роздумам. Сподіваюсь на те, що вам буде імпонувати схожий підхід до вивчення дисципліни «Історія». Хочу зазначити, що подані вище приклади не є вичерпними чи абсолютними. Проте ті студенти, які умітимуть своїми словами, послуговуючись власним інтелектом й абстрактно-логічним мисленням, системно охарактеризувати виділені вище історичні поняття (терміни) і процеси, також зможуть, без жодної спеціальної підготовки, будувати ймовірні сценарії розвитку практично будь-яких історичних подій з нашого цікавого минулого, сучасного сьогодення та, сподіваюсь, революційного майбутнього.